Den gemensamma måltiden

Den gemensamma måltiden

Allt fler väljer att hoppa över frukosten, ta en snabb lunch vid skrivbordet, och äta middag framför TV:n eller med mobilen i högsta hugg. Idag är det mycket som pockar på vår uppmärksamhet och mycket som ska hinnas med. Att äta har blivit en nödvändighet istället för en stund av njutning och gemenskap. Men att ständigt göra två eller fler saker samtidigt gör att vår hjärna bombarderas med intryck vilket stressar oss. Studier visar att detta sätt att äta gör det svårare för oss att hålla vikten då kroppen får svårare att signalera när den är mätt. Varför tar vi då inte den lilla tiden för lunch och middag, tittar upp på vår omgivning, njuter av den goda smaken och kanske till och med av sällskapet?

 

Att äta tillsammans

Just sällskap när man äter har visat sig ha väldigt positiva effekter och ofta leder till att man tar mer tid på sig vid måltiden. Detta leder i sin tur att man kan ta upp näringen bättre, har lättare att hålla vikten, och ökar välbefinnandet. Ett problem som stör detta är att vi lever i specialkostens tid. En undersökning från Demoskop visar att fyra av tio svenskar går på någon form av diet. Har man då den ekonomiska möjligheten är ett restaurangbesök ofta en fantastisk lösning på problemet.

Gå på restaurang

Att bjuda med några vänner på restaurang någon gång i veckan är ett bra sätt att tillgodogöra sig hälsoeffekterna av att äta i sällskap. Bestäm att ni lägger ifrån er mobilerna när ni satt er ner och njut av en stunds god mat i sällskap. Fördelen med restauranger är att det oftast finns flera olika alternativ så att alla kan äta vad som passar dem bäst. Det finns exempelvis en kött restaurang i Huddinge som även serverar fisk, vegetariskt, veganskt och sallader: https://www.steakhousehuddinge.se/